In het vak HVO,Humanistisch Vormings Onderwijs, staat de identiteitsontwikkeling van leerlingen centraal. De leerlingen
- onderzoeken hun eigen ervaringen en ideeën;
- leren zelf keuzes te maken en te verantwoorden;
- worden aangemoedigd te communiceren over wat ze denken, voelen, willen en doen;
- en leren open te blijven staan voor de mening van anderen.
Zo kan ieder kind zelf ervaren wat waardevol is aan het bestaan en leert na te denken over wie zij zijn, wat ze kunnen wat hun drijfveren zijn.
Er wordt gewerkt aan een sfeer om dit in alle veiligheid te doen.
Een paar voorbeelden van thema's in de loop van het HVO-jaar: anders zijn, buitengesloten worden, pesten, familie, arm en rijk, kinderrechten en filosofie. Het herkennen en bespreken van kleine of grote dilemma’s is een belangrijk aandachtspunt Uiteraard worden de lessen afgestemd op de leeftijd en de belevingswereld van de leerlingen.
De vakdocent HVO gebruikt een variatie aan werkvormen o.a. groepsspelen, teken en schrijf opdrachten, rollenspel en filmmateriaal zodat de kwaliteiten van elke leerling aan bod komen.
In het verslagboekje van uw kind vind u de onderwerpen van de afgelopen periode.
